مطالعه نشان می دهد پوشیدن ماسک و وجود سیستم تهویه ی هوا بهتر از فاصله اجتماعی در جلوگیری از انتقال عفونت  COVID-19 عمل می کنند

21آوریل 2021- محققان گفتند استفاده از ماسک و وجود سیستم تهویه ی مناسب در محیط برای کاهش آئروسلهای حاویCOVID-19  در کلاس ها بهتر از فاصله اجتماعی عمل می کنند. محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی (UCF) به دنبال بهترین روش ممکن برای جلوگیری از گسترش کووید -19 و کمک به آماده سازی مدارس و دانشگاه ها برای بازگشایی مجدد هستند.

دکتر Michael Kinzel، استادیار گروه مهندسی مکانیک و هوا فضا و یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاهUCF ، گفت: این تحقیق مهم است زیرا راهنمایی برای درک ایمنی در محیط های بسته می باشد. این مطالعه نشان می دهد که در هنگام استفاده از ماسک، در صورتیکه تمام مسیرهای انتقال آئروسل به مجاری تنفسی و دهان بخوبی پوشانده شده باشد، نیازی به فاصله گذاری اجتماعی شش فوتی(تقریبا 2 متری) نداریم. این نتایج نشان می دهد که با استفاده از ماسک، احتمال انتقال ویروس با افزایش فاصله فیزیکی کاهش نمی یابد، که تأکید می کند تا چه حد دستور استفاده از ماسک برای افزایش ظرفیت در مدارس و مکان های دیگر مهم می باشد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان یک مدل کامپیوتری از کلاس درس را با دانش آموزان و یک معلم شبیه سازی کردند. آنها سپس جریان هوا و چگونگی انتقال بیماری در آن محیط را بررسی نموده و خطر انتقال را برای همه افراد در اتاق محاسبه کردند.

این سناریو شامل تمام دانش آموزان و معلمان با ماسک بود و هر یک از آنها بطور بالقوه ممکن بود که به ویروس آلوده باشند. دو تنظیم متفاوت انجام شد. یکی شامل کلاس دارای سیستم تهویه و دیگری اتاق بدون تهویه. این شبیه سازی نشان داد که ماسک ها در هر دو حالت مفید هستند و یک سیستم تهویه مناسب سبب کاهش خطر آلودگی از 40 تا 50 درصد در مقایسه با عدم وجود تهویه می شود.

این نتایج از توصیه های ارائه شده توسط مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده (CDC) پشتیبانی می کند.دکترKinzel ، گفت: اگر هنگام استفاده از ماسک احتمال عفونت را مقایسه کنیم، سه فوت فاصله اجتماعی سبب افزایش احتمال عفونت نسبت به شش فوت نمی شود، این مطالعه شواهدی را برای مدارس و سایر مشاغل فراهم  کرده است تا با خیال راحت در شرایط که پاندمی ادامه دارد، به فعالیت خود ادامه دهند.

نتایج این تحقیق دقیقاً توصیه های CDC را تایید می کند، این که سیستمهای تهویه و استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و فاصله اجتماعی اولین کاری است که باعث آرامش خاطر می شود.

یافته های این تحقیق در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/study-shows-masks-and-ventilation-work-better-than-social-distancing.html